Mount Robson Rocky Mountains - Canada

Summer 2015

Roadtripping it is!

Canada is immens groot! Hoe groot? Nou zo immens groot dat wij 6.000 kilometer verder nog steeds maar een speldenprikje op de kaart van Canada hebben afgereisd. Maar wel een prachtig, avontuurlijk en te gek speldenprikje!

Tijdens onze reis door British Columbia en Alberta hebben we gelachen, geleerd, genoten, uitersten opgezocht en grenzen verlegd, nieuwe mensen leren kennen, maar ook doodsangsten uitgestaan! Nachten gesurvived in de auto, in lekke tenten, bij een jongen met een Samurai zwaard (en we hadden geen telefonisch bereik… ENG!), maar ook bij ongelofelijk lieve en zorgzame mensen (thank you John&Shelly, Jenny and Marlene!).

We kwamen aan in Canada toen het nog prachtig weer was. Met dit heerlijke zonnetje konden we Vancouver ontdekken. Na een paar dagen zijn we overgestoken naar Vancouver Island waar we onderweg nog een lifter hebben opgepikt (illegaal in Canada, maar dus des te spannender!). Na een nacht in een geleende lekke tent hebben we gesurft in het surfwalhalla “Tofino”. En terecht dat ze het een surfwalhalla noemen, wat een golven!

Vancouver Island had nog zoveel meer te bieden: Skydiven op Qualiqum beach! WAAAUUUWWWW dat is pas echt wat je noemt een adrenalinekick!! Helemaal als je niet goed naar de uitleg luistert en dus je benen naar voren zwaait in plaats van naar achteren en hierdoor salto’s gaat draaien! KICKEEE!

De laatste dag op Vancouver Island hebben we orca’s gespot vanuit een zodiac. Ze kwamen legendarisch dichtbij en zwommen zelfs onder ons kwetsbare bootje door! Een ongelovelijke bijzondere herinnering!

Eenmaal terug op het vaste land waren we in the middle of nowhere gestrand met een lekke band. Gelukkig zijn we zelf handig en hoefden we niet op die jongen te wachten die zogenaamd “zo terug” was! Van de tropische regenwouden reden we de woestijnen in op weg naar the Rocky Mountains. Mount Robson is de hoogste van het stel en we hebben ons eraan gewaagd om deze berg te beklimmen. Ondanks de gietregen hebben we hem een aardig eindje kunnen trotseren, totdat het schemerig begon te worden en we nu echt terug naar de auto moesten gaan!

In Jasper National Park hebben we op een gletsjer gelopen en door de afgebrande bossen heengereden, wat een tegenstrijdigheden in zo’n kleine afstand. Watervallen zijn er in overvloed van hoog, hoger, hoogst, naar groot, groter, grootst en allemaal prachtig om te zien! Ook de national parken Yoho en Banff hebben we niet aan ons voorbij laten gaan. Richting het Waterton park hebben we een stop gemaakt bij het indianen reservaat “head-smashed-in Buffalo Jump” waar we de vroegere gewoontes van de Indianen hebben bestudeerd. In het Waterton national park hebben we ons uitgeleefd tijdens de Crypt Lake Trail. 1946 meter omhoog klimmen en afdalen in 18 kilometer. Met onze oren gespitst en op onze hoeden voor mogelijke grizzlyberen liepen we langs steile kliffen, door tunnels in de rotsen en langs watervallen. Aan het einde van deze dag waren we helemaal gesloopt, maar oh zo voldaan. Echt een super super gave hike die ik aan iedereen zou aanraden! Onze vakantie hebben we afgesloten met een dagje shoppen in Edmonton en een bruiloft van Nanet haar neef in Calgary.

Canada, tot ziens, want we weten zeker dat je nog zoveel meer te bieden hebt dan dat beetje wat wij nu hebben gezien!